Kronfönster snabbväxande företag, med 164% försäljningsökning.
Kronfönster fick den 6 oktober 2014 återigen ta emot Gasellpris av tidningen Dagens industri. Detta för 4:e gången av 5 möjliga. Med en försäljningsökning på 164% de senaste 3 åren fick Kronfönster ta emot det åtråvärda priset som ett av Sveriges snabbast växande företag. Kronfönster fick dessutom ta emot priset av Dagens Industri tillsammans med Google som ”Årets Digitala Gasell”. Kronfönster är med detta en föregångare när det gäller att dra nytta av Internet för att stärka sin eller andras verksamhet och få den att växa.
Kronfönster di gasell gasellföretag digital gasell 2014
Intervju med Kronfönsters ägare och grundare Carl-Gustaf Svensson.
Vad har gjort Kronfönster så framgångsrikt på Internet?
Kronfönster var först i Sverige att lägga ut hela sin prislista till kunderna genom att bygga en räknesnurra där kunden själv kunde räkna ut sitt pris för sina nya fönster. Något som var väldigt populärt bland kunderna och mindre populärt hos andra fönstertillverkare. Jag insåg nog inte själv vad vi gjorde, men så här i efterhand kan jag konstatera att Vi revolutionerade en hel bransch. Varför?
- Jag lyckades flytta en fysisk affär (säljare och köpare) som möts, till en digital affär, kunden ser produkterna på vår hemsida och ringer oss eller beställer online.
- För att vi helt enkelt flyttade makten från fönstertillverkaren till kunden. Nu kunde kunden snabbt jämföra sitt pris med Kronfönster och antingen de köper fönster eller inte av oss, så får de en måttstock på vad de betalar för och hur mycket. Jag vet att vi förlorar jättemånga affärer på att lägga ut våra priser offentligt, jag vet att många konkurrenter använder vår webbshop för att själva göra offerter till sina kunder och lägga sig någon procent under oss, MEN, det spelar ingen roll. Jag tänker aldrig ändra konceptet, därför att vi har gjort Kronfönster till en måttstock vad gäller pris på fönster. Kunden jämför alla andra tillverkare med Kronfönster.
Finns det någon annan förklaring än Internet till att Kronfönster har blivit Gasell 4 av de senaste 5 åren?
Vår affärside: Energifönster, Snabbare, Bättre, Billigare. Du som kund köper allt direkt från tillverkaren. Kronfönster har ett brett sortiment samlat på ett enda ställe och är en fullsortimentsleverantör som erbjuder fönster, dörrar, skjutdörrar och vikpartier i alla material, i alla färger, alla öppningar och former. Andra fönsterleverantörer specialiserar sig, vi går brett mot marknaden. Det gör oss unika och bara unika företag kan inte bli kopierade. Blir du kopierad blir du snart ikappsprungen, vi har hela tiden hållt oss ett steg före och det tänker vi fortsätta med.
Kronfönster är idag stora tillverkare av PVC-fönster, det tog mindre än 5 år för er att gå från 0 till såhär stora, hur gjorde ni?
Min ide var aldrig att vi skulle bli störst, jag tänkte inte ens ha någon tillverkning eller några anställda. Men jag träffade marknaden, med rätt produkt i rätt tid och jag tog Internet till hjälp för att få snabb effekt. Första åren inriktade vi oss nästan helt på konsumentmarknaden, idag är vi så mycket mer. Vi säljer till byggföretag, bostadsrättsföreningar och hustillverkare.
Hur kom du på idén till Kronfönster?
Jag blev arbetslös och köpte ett hus på landet. Jag la ett halvår på att renovera upp det och fundera på vad jag skulle göra härnäst. Huset behövde nya fönster. Jag kontaktade olika fönsterföretag och ville ha offert. Alla företag gjorde likadant. De skickade en säljare till mig, han kom i en ny Volvo och det enda han gjorde var att ha ett papper och en tumstock och gick sen runt och mätte mina fönster. Sen satt han en halvtimme och berättade hur bra fönster han hade, sen åkte han till nästa kund. Efter 2 veckor kom offerten på mina fönster med brev. Oj Oj Oj, vad dyrt. Alla företag var lika dyra och det skiljde inte så mycket mellan offerterna. Jag insåg att jag inte hade råd att byta mina fönster. Och även om jag skulle haft råd hade jag inte gjort det. Jag betalade 600 000 sek för mitt hus och offerten på nya fönster låg på 250 000 sek. nästan halva husvärdet. OMÖJLIGT! Jag kunde ju aldrig få igen pengarna. Varken på minskad energiförbrukning eller om jag skulle sälja huset någon gång. Det blev ingen affär.
Jag satte mig ner och började fundera på varför det måste vara så dyrt. Jag hade jobbat på IKEA några år och som ni vet har man ”Gör det själv” konceptet där. Jag tänkte i 2 steg.
- Kunden man flytta över lite av jobbet på kunden? Jag är ju inte dummare än jag vet hur en tumstock fungerar och kan ta mått själv. Då slipper man ju säljarens tid, den nya Volvon och allt annat. Spara pengar.
- Fanns det inga alternativ till Svensktillverkade träfönster? Jo, såklart. Pvc-fönster från Östeuropa.
Affärsiden var född. Genom att göra Kronfönsters räknesnurra, lägga på Internet så kunden kunde räkna så sparade jag säljarens tid. Kunden kunde få ett alternativt fönster, lika bra, eller bättre isolerat och jag kunde erbjuda kunden 50% lägre priser.
Affärsiden är än idag den bärande kärnan i Kronfönsters koncept, men idag har vi egen tillverkning av träfönster, träfönster med aluminiumbeklädnad, pvc-fönster och helaluminiumfönster. Vi tillverkar i Sverige, Polen och Litauen. Kunden kan alltid välja. Men vi kommer aldrig att skicka hem säljare i en ny Volvo som ska påverka dig som kund att välja just våra fönster. Kronfönster ringer inga kunder och vill sälja. Kunden ringer Kronfönster och vill köpa. Det gör oss också unika.
Hur ser framtiden ut? Vad är Kronfönsters mål?
Kronfönster har bara 2 mål och jag styr hela företaget mot det.
- Evig Gasell, dvs minst 30% försäljningsökning varje år. Vilket innebär dubbel omsättningsökning på 3 år.
- Kronfönster ska bli Sveriges största fönstertillverkare.
Läs mer om Kronfönster på kronfonster.se där även Carl-Gustaf Svensson bloggar.
Fotnot
En Gasell har:
– en omsättning som överstiger 10 Mkr
– minst tio anställda
– minst fördubblat sin omsättning, om man jämför det första och det senaste räkenskapsåret
– ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren
– ett samlat rörelseresultat för de fyra räkenskapsåren som är positivt
– i allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner
– sunda finanser
Kategorier